El relat digital: una eina d'aprenentatge i comunicació

Aprofundint en les capacitats de les noves tecnologies i, per a facilitar el procés d'ensenyament-aprenentatge, incidirem en les possibilitats del digital storytelling com a eina que facilita la narració d'històries. La narrativa digital multimodal, recolzada en l'utilització d'elements multimèdia (gràfics, vídeo, text, música...) contribueix a generar noves formes d'alfabetització, tal com assenyalen Cortés, Méndez i Lacasa (2016).

 https://flic.kr/p/9GL6tt

Aquestes autores defensen que els centres educatius han d'apropar-se a les pràctiques adolescents i proporcionar a l'alumnat les habilitats necessàries per a viure, comprendre i comunicar-se oferint-los una alfabetització múltiple. Apunten també que la incorporació de les xarxes socials a la vida quotidiana defineix una cultura participativa, on la ciutadania no és només receptora de missatges, sinó també creadora de continguts. Alhora defensen treballar als centres educatius amb les xarxes socials que ofereixen a l'alumnat les possibilitats de pertànyer a un grup, fer servir múltiples llenguatges, participar conjuntament en l'espai i el temps amb els seus companys, i gaudir d'un diàleg individual i col·lectiu.

Precisament amb la intenció de motivar l'alumnat i promoure l'alfabetització digital, Del Moral, Villalustre i Neira (2016) van dur a terme una experiència amb alumnes de Primària i Infantil que havien de produir 14 storytellings mitjançant un disseny col·laboratiu. En aquest cas, les autores van concloure que l'activitat narrativa desenvolupada havia promogut la creativitat i les competències socials dels estudiants. Destaquen la versatilitat del relat digital i el qualifiquen com un instrument “apte per abordar múltiples temàtiques i transmetre dieferents tipus de creacions, a més de ser un mitjà per a l'expressió dels interessos i les emocions dels menors”.

http://www.aulaplaneta.com/wp-content/uploads/2015/07/Inf_Storytelling_Con_Tic.jpg 

 
En la mateixa línia que Rosales-Statkus i Roig-Vila (2017), nosaltres considerem que el relat digital permet establir un pont entre l'educació i la tecnologia, fent ús de les noves eines que faciliten la comunicació i la col·laboració entre persones de tot el món. Aquestes autores defineixen el digital storytelling com “una eina efectiva per al desenvolupament de les competències del segle XXI” que, mitjançant la difusió en xarxa, aconsegueix “ampliar l'audiència i les possibilitats d'intercanvi d'opinions” que poden contribuir a millorar la qualitat de l'aprenentatge.

En el cas d'aquesta assignatura, hem utilitzat el relat digital en forma de blog, emprant les nostres habilitats i els coneixements que anàvem adquirint setmana a setmana, explorant (i fent explorar als nostres lectors) nous escenaris. Al mateix temps, hem anat desenvolupant habilitats de pensament crític que anàvem connectant amb els nostres coneixements previs i les nostres experiències.
Així doncs, podem dir que el relat digital és l'expressió o la versió moderna de l'antic art de narrar històries: pren l'estructura i alguns elements del relat tradicional, però inclou eines de tecnologia multimèdia (elaboració de blogs, tuits, infografies...) i les incorpora a l'educació, permetent a l'alumnat participar en el muntatge d'un "producte" multimèdia per compartir una història (la nostra de l'aprenentatge sobre les TIC i l'educació). A més, l'ús de les tecnologies emprades facilita la connexió, la comunicació i la col·laboració amb altres persones del món, establint un pont amb elles i la seua manera de veure l'educació.

3 comentarios:

  1. Bon dia Cookies!

    Primer de tot, enhorabona pel seguit d'entrades, han estat d'allò més interessants. Avui escric, però, per comentar-vos quatre idees que m'han semblat rellevants d'aquesta entrada. En primer lloc, m'agradaria destacar la importància del relat digital més conegut com a storytelling. Una eina que fa poc més d'unes setmanes que començ. Pens que traslladar-la a l'alumnat de secundària és positiu en tant que sintetitzen el seu aprenentatge al mateix temps que usen el seu inventari per crear un bell relat que convidi a llegir. Dins la mateixa línia de les TIC, m'agradaria destacar allò que deis sobre les xarxes socials i és que promou una cultura participativa. La controvèrsia recau en allò que sempre ens han dit que les xarxes socials poden dur cap a un camí d'aïllament social cap on totes les relacions es facin a través de pantalla. Usar eines, però, de participació oberta pens que minimitzen, en certa manera aquesta problemàtica perquè pot ser el principi de moltes relacions socials a partir d'alguna cosa comuna que els mou per agrupar-se i participar activament. Finalment, m'agradaria destacar que l'alfabetització digital és necessària per a les noves generacions i és que no es pot discutir que caminam cap a un univers digital amb infinitats depossibilitats.
    Per acabar amb el meu comentari, m'agradaria comentar que l'entrada queda d'allò més completa amb la imatge de l'esquema dels 8 passos per fer un storytelling perquè queda molt visual i, conseqüentment, molt entenedor.

    Margalida Llompart Cifre.

    ResponderEliminar
  2. Hola!!

    Trobo molt encertada aquesta entrada, crec que ens feu una correcta explicació de tot allò que signifiquen l'alfabetització digital i el relat digital actualment. Crec que en una època on estem tan informats sobre el que passa al nostre voltant i tan ben comunicats gràcies a les tecnologies, hem d'aprofitar les portes que se'ns obren i explorar tots els nivells possibles que ens ofereixen aquestes tecnologies.
    Fins fa pocs dies, no coneixia l'Storytelling però, ara que ja la conec i l'hem utilitzat, puc dir que és una manera divertida i senzilla de fer que els alumnes recordin el que han anat aprenent i ho mostrin als altres, d'una manera molt visual i oberta a tothom.
    És veritat que, com observa na Margalida, sempre se'ns ha dit que les tecnologies ens poden aïllar del món, i per això hem d'aprendre i ensenyar als nostres alumnes a utilitzar-les de manera prudent: si s'utilitzen bé, poden fer totalment l'efecte contrari, i obrir-nos portes que abans ni ens hauríem imaginat.

    Mònica Roig

    ResponderEliminar
  3. Hola!

    Aquesta entrada combina molt bé l’explicació dels conceptes de DST i alfabetització digital, amb la vostra opinió i experiència al respecte. Molt encertat! Estic d’acord en que l’ús d’aquest recurs en forma de bloc ens ha permès millorar les nostres habilitats de pensament crític, i connectar els nous coneixements amb els que ja teníem

    M’ha agradat especialment l’esquema dels vuit passos, que mostra com utilitzar el DST a les aules de manera molt visual.

    Enhorabona per l’entrada i per el bloc en general!

    David Marí Navarro

    ResponderEliminar

Open Education

Com a plasmació de l'Open Education, les pràctiques educatives obertes ( OEP ) inclouen d'una banda la creació, l'ús i la reut...